لوگو آلومینیوم پیشرو
قالب اکستروژن آلومینیوم

قالب اکستروژن آلومینیوم

یکی از انواع تجهیزات ضروری برای تولید کردن قطعات آلومینیومی، قالب اکستروژن آلومینیوم می باشد. قالب اکستروژن، صفحاتی با ضخامت زیاد و دایره ‌ای شکل دارد که از جنس فولاد گرم‌کار می باشند. که دارای چندین دهانه برای ایجاد شکل مورد نیاز محصول نهایی می باشند. در برابر گرما مقاومت بالایی دارند و قابلیت تحمل فشار بالا را دارند.

در روش اکستروژن می ‌توان قطعاتی طویل و یا چندین تکه‌ای تولید کرد. کاربرد گسترده آن در صنعت آلومینیوم و ساخت قالب اکستروژن است و انواع پروفیل آلومینیوم را به این شیوه تولید می‌ کنند؛ چون کخ این روش از آسان ‌ترین روش ‌های  شکل ‌دهی آلومینیوم است.

قالب اکستروژن آلومینیوم یک نیاز اولیه برای تولید پروفیل آلومینیوم است.آلومینیوم فلزی نرم است اما فشار بالایی را باید تحمل کند تا به شکل مورد نظر تبدیل شود. مهم ترین اصل در ساخت این قالب، طراحی و اجرای دقیق آن است. در روش پرس اکستروژن، دیسک های فولادی دارای روزن می باشند و بیلت آلومینیوم که بعد از حرارت دیدن به شکل خمیر در آمده است از طریق این روزن وارد قالب می شود تا به شکل انواع پروفیل آلومینیومی در بیاد. اکسترود آلومینیوم برای تولید پروفیل آلومینیوم صنعتی از شیوه های رایج می باشد که  به علت استفاده از مواد اولیه فابریک برای تولید انبوه پروفیل آلومینیوم اختصاصی خیلی مناسب می باشد.

کاربرد قالب اکستروژن آلومینیوم

کاربرد قالب اکستروژن آلومینیوم

قالب اکستروژن معمولا برای پروفیل های آلومینیومی که ساده می باشند، بسیار کاربرد دارد. پروفیل آلومینیوم و قالب اکستروژن بسیار حائز اهمیت می باشند و در صنایع متفاوتی به کار برده می شوند.

پروفیل آلومینیوم قدرت زیادی در شکل پذیری دارد و معمولا این محصول دارای وزن خیلی کم و سبکی می باشد. از این محصول برای ساخت و ساز در صنایع مختلف استفاده می شود.

در صنایع هوایی از پروفیل آلومینیوم هم بسیار زیاد استفاده می شود، زیرا حاوی وزن بسیار مناسب و سبکی است. پروفیل آلومینیوم دارای کاربرد بسیار خاص و منحر به فردی می باشد در انتخاب و تهیه این محصول بسیار دقت کنید، زیرا این محصول کاربرد بسیار حساسی دارد.

ساخت تمام محصولات از جمله ساخت قالب اکستروژن آلومنیوم به دانش و مهارت بسیار بالایی نیازمند است و کارگاه های تولیدی قالب اکستروژن آلومینیوم دارای افراد ماهر  و با تجربه کاری خوبی می باشند، داشتن دانش و تجربه کافی سبب تولید انواع قالب اکستروژن با کیفیت و درجه یک می شود.

اطلاعات بیشتر : ساخت قالب آلومینیوم

انواع قالب اکستروژن

قالب اکستروژن آلومینیوم دارای انواع مختلفی است که به شرح زیر می باشند:

قالب برای پروفیل آلومینیوم سالید

قالب برای پروفیل آلومینیوم های حفره دار

قالب های سنبه و ماتریس برای پروفیل های آلومینیوم سالید

هر کدام از این قالب های پروفیل آلومینیوم حاوی خصوصیات و مشخصاتی است و برای موارد خاصی استفاده می شود و این ویژگی ها و موارد استفاده قالب های پروفیل آلومینیوم باعث ایجاد تنوع در این محصولات کی باشد.

انواع قالب اکستروژن آلومینیوم

طراحی و تولید قالب اکستروژن آلومینیوم

در طراحی و تولید قالب اکستروژن آلومینیوم  نکات زیادی را باید مورد توجه قرار دهید. از جمله مدل فلوی مواد، ماکزیمم فشار مخصوص در فرآيند، هندسه اشکال مقطع، ضخامت دیواره های مقطع، شكل سطوح یاتاقانی (بستر قالب ها) و تلرانس  اندازه های مقطع. مدل فلوی نامناسب مواد، باعث افزایش نواحی حاوی تغیر شكل بحراني مي شود که نتیجه آن ایجاد خشي بر روی سطح محصول می باشد. تجربه و مهارت بسیاری براي ايجاد مدل سيلان همگن در تمام قسمت هاي قالب نیاز می باشد. مخصولا مقاطع دارای شکل نامنظم و دیواره های با ضخامت متفاوت، سختی کار با دو برابر می کند. مقاومت در مقابل سیلان ماده در بخش های باریک و نازک قالب افزایش می یابد. در نتیجه سطوح یاتاقانی در این نواحی باید کوتاه تر باشند.

عوامل مؤثر در عملیات اکستروژن پروفیل آلومینیوم

دما، سرعت و فشار در عملیات اکستروژن آلومینیوم بسیار مهم می باشد. پیچیدگی و ارتباط این مؤلفه‌ ها با هم باعث  می ‌شود که تلورانس اکستروژن آلومینیوم خیلی بالا باشد. به همین علت در طول فرآیند اکسترود مستقیم باید چندین مرتبه  کلیت فرآیند مورد بررسی قرار بگیرد تا پروفیل آلومینیوم با کیفیت و مطلوبی حاصل شود.

بطور کلی در فرآیند اکسترود پروفیل آلومینیوم، قالب اکستروژن، پرس، بیلت و عملیات تکمیلی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشند. قالب اکستروژن آلومینیوم در کیفیت و قیمت نهایی پروفیل آلومینیوم تأثیرگذار می باشد. قالب اکسترود آلومینیوم با طراحی دقیق و مناسب، استحکام و طول عمر بسیار بالا تأثیر چشم‌گیری در فرآیند ساخت پروفیل دارد.

دو مزیت اصلی استفاده از قالب اکستروژن آلومینیوم در فرآیند اکستروژن این است که این روش نسبت به بقیه روش‌ها قادر به تولید قطعات و سطح مقطع پیچیده‌تری می باشد و هم می ‌تواند مواد ترد و شکننده را شکل دهد.

 

عوامل مؤثر بر قالب اکستروژن

چهار عامل زیر نقش کلیدی در طول عمر قالب اکستروژن آلومینیوم و قیمت آن دارد که عبارتند از:

 جنس فولاد

سبک و نوع طراحی قالب اکستروژن آلومینیوم

نوع عملیات آبکاری

نیتراسیون قالب اکستروژن آلومینیوم و نگهداری از آن

بنر آلومینیوم پیشرو

موضوعات مهم در طراحی قالب اکسترود آلومینیوم

طراحی و اجرای دقیق قالب اکستروژن آلومینیوم از مهم‌ ترین اصول در هنگام ساخت قالب می باشد.

هنگام ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم به موارد زیر باید توجه کرد:

  1. طراحی هندسی مناسب و متناسب با شرایط تولید اکتسروژن آلومینیوم
  2. در نظر گرفتن شرایط تولید پروفیل آلومینیوم (توان و فشار پرس اکستروژن تا قالب طول عمر زیادی را داشته باشد.)
  3. کاهش هزینه ساخت قالب اکسترود در برابر سرعت بالای اکستروژن
  4. روش‌ های نگهداری اصولی قالب اکستروژن آلومینیوم

سخن پایانی قالب اکستروژن

پروفیل ‌های آلومینیومی به علت وزن سبکی که دارند کاربرد های بسیاری در صنایع متفاوت دارند و می ‌توان آن ‌ها را برای مقاصد خاصی تولید کرد. بنابراین تولید این پروفیل ‌ها در سایز ها و شکل‌ های متفاوت بسته به نیاز و سفارش مشتریان بسیار  اهمیت دارد. استفاده از قالب اکستروژن آلومینیوم کمک می‌ کند تا این نیاز بر طرف شود. با طراحی سطح مقطع مورد نیاز در قالب اکسترود آلومینیوم، پروفیل‌ های آلومینیومی را می ‌توان در شکل ها و ابعاد متفاوت تولید کرد. طراحی و ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم  از موضوعات مهم در تهیه پروفیل ‌های آلومینیوم مرغوب می باشد. در این مقاله بر چیستی و انواع قالب های اکستروژن آلومینیوم پرداخته شد. همچنین قابل ذکر است که برای خرید قالب اکستروژن می توانید به سایت آلومینیوم پیشرو مراجعه کنید و محصول خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید.

امتیاز دهید post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =