لوگو آلومینیوم پیشرو
هیت سینک آلومینیوم

هیت سینک آلومینیومی چیست و کارکرد آن چگونه است؟

  هیت سینک نوعی پروفیل آلومینیومی می باشد که بارز ترین ویژگی آن انتقال گرما و خاصیت خنک کنندگی است. از هیت سینک آلومینیومی برای تمام مصارفی که در آن خنک کنندگی مسئله ‌ای  بسیار مهم است استفاده می‌ شود.

هیت سینک آلومینیوم در کنار هر منبع حرارتی که قرار بگیرد به شرط اتصال مناسب با آن منبع، می تواند حرارت تولید شده را از منبع بگیرد و جذب  خود بکند و به تدریج از خود تخلیه کند.

با این اوصاف دقیقاً هیت سینک چگونه عمل می ‌کند؟ توضیح ساده و خلاصه این می باشد که این قطعات به تدریج گرمای تولیدی حاصل از کارکرد دستگاه های متفاوت را از آن ها دور کرده و دفع می ‌کنند. به عبارت بهتر، استفاده از هیت سینک در هر قطعه ‌ای سبب  بهبود عملکرد و افزایش طول عمر مفید آن شده و این امکان را فراهم می کند تا تجهیزات و قطعات عملکردی بسیار بهتر، کارآمد تر، ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند.

در واقع، اصطلاح هیت سینک به هر نوع سیستم خنک کننده الکترونیکی گفته می ‌شود که گاهی اوقات به آن دفع کننده گرما یا حتی خنک کننده نیز می‌ گویند. این نوع خنک کننده‌ ها یک نوع رادیاتور می باشند چون گرمایی که جمع می‌ کنند را به محیط اطراف و به دور از منبع تولید کننده آن منتقل می ‌کنند.

استعلام قیمت و مشاهده انواع: پروفیل آلومینیوم

هیت سینک ها برای جذب و پخش کردن گرمای زیادی که توسط انواع متفاوت وسایل الکترونیکی و مکانیکی تولید می‌ شوند استفاده می‌گردند. در واقع، هر نوع سیستمی که به خاطر عملکرد طبیعی خود گرما تولید می‌کند، از وسایلی مانند هیت سینک آلومینیومی برای دفع گرما کمک می‌ گیرد تا اجزای مهم و حیاتی آن خنک بمانند. به عنوان مثال فرایند هایی مانند فرایند مکانیکی، سوختی، الکترونیکی، سایشی، شیمیایی، خورشیدی یا هسته‌ ای گرما تولید می‌ کنند.

انواع هیت سینک آلومینیومی

انواع متفاوت هیت سینک

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از هیت سینک ها وجود دارد. با این حال همه این تجهیزات از فلز ساخته شده ‌اند که اکثراً فلز مس یا آلومینیوم می باشد.

یکی از رایج ترین مدل های هیت سینک، مدل های تیغه‌ای می باشد. البته نمونه ‌های دیگری نیز مانند مدل های پین‌ دار  وجود دارد. همچنین برخی روش های قالب گیری از این قطعات برای تولید وجود دارند که به افزایش مساحت سطح و میانگین مقدار گرمای دفع شده  بسیار کمک می‌ کنند.

بیشتر هیت سینک ها غیر فعال می باشند. غیر فعال به معنای این است که رفع گرما از منبع تولید کننده نیازی به تجهیزات یا فرایند های خاصی ندارد و تا زمانی که هیت سینک با قطعه یا بخش مورد نظر در تماس باشد از طریق فرایند همرفتی، انتقال و دفع گرما انجام خواهد شد.

با این حال می‌ توان وسایل خنک کننده مانند فن های برقی را به هیت سینک ها متصل کرد تا فرایند دفع گرما با راندمان و کیفیت بسیار بهتری انجام شود. محصولاتی که از این تکنیک برای دفع گرما استفاده می‌ کنند به هیت سینک های فعال معروف هستند.

هیت سینک غیر فعال

همانگونه که گفته شد به هیت سینک هایی که برای خنک کردن یک قطعه به محصولات یا فرایند های جانبی نیاز  ندارند، هیت سینک غیر فعال یا پسی می گویند. موقعی که هیت سینک یا خنک کننده غیر فعال را به یک وسیله الکتریکی یا مکانیکی متصل می‌ کنند، حرارت تولید شده از طریق تماس مستقیم دستگاه با منبع تولیدی گرما، مستقیماً به محیط بیرون انتقال داده می شود.

هیت سینک آلومینیومی

رسانایی گرمایی آلومینیوم به اندازه فلز مس نیست اما نسبت به مس بسیار سبک و ارزان تر است. فلز آلومینیوم حتی موقعی که به شکل ورقه‌ه ای نازک استفاده می ‌شود (آلومینیوم اکسترود شده) استحکام ساختاری بالایی دارد که در مورد ساخت هیت سینک های مسی به این شکل نمی باشد.

بیشتر هیت سینک های آلومینیومی ویژگی های مشترکی در طراحی دارند. در طراحی و ساخت این نوع محصولات به گونه‌ای عمل شده که دفع گرما از طریق تعداد پره یا تیغه فلزی نازک انجام می شود.

بعضی از انواع هیت سینک ها، مانند مدل های پره ‌ای را می‌ توان از جنس های آلومینیوم و مس تولید کرد. خیلی کم پیش می‌ آید که شرکت های سازنده صفحه تماس یا پایه را از مس بسازند و برای ساخت پره‌ ها یا تیغه ‌ها از آلومینیوم استفاده کنند.

طریقه ساخت هیت سینک آلومینیومی

 

ساخت هیت سینک آلومینیومی

امروزه در تمام دنیا از فلز آلومینیوم با عدد اتمی ۱۳ در ساخت هیت سینک ها به طور گسترده ای استفاده می‌ شود. آلومینیوم فلزی می باشد که هم نسبتاً ارزان است، هم تقریباً همه جا به وفور یافت می ‌شود.  امتیاز دیگر آلومینیوم این است که به راحتی می‌ توان آن را با آلیاژ های دیگر ترکیب کرد. خاصیت شکل پذیری بالا نیز یک امتیاز عالی  برای آلومینیوم به حساب می‌ آید.

 

آلومينيوم داراي چگالی حدود ۲٫۷ گرم بر سانتی متر مکعب است، يعنی حدود يک سوم چگالی فولاد  می باشد.  آلومينيوم در صنعت بوسيله‌ الکتروليز اکسيد آلومينيوم مذاب تولید مي شود، و برای جدا سازی آلومينيوم  از سود سوز آور استفاده می کنند.  استحکام آلياژ های آلومينيوم را هم می توان با انتخاب آلياژی بسیار مناسب و گاهی با انجام عمليات حرارتی خاص به حد استحکام فولاد رساند.  آلومينيوم در دمای ۶۵۰ درجه سانتی گراد ذوب می شود که تا رسيدن به اين دما به زمان نسبتاً بالایی نياز است.

آلومينيوم در هنگام گرم شدن و حتی ذوب شدن هيچ نوع گاز و دودی خطرناک و سمی توليد نمي کند.

آلومينيوم رطوبت را جذب نمی‌ کند، ترک نمی‌ خورد، شکافته و پاره نیز نمی‌ شود. آلومينيوم در برابر اشعه ماوراء بنفش به هيچ نوع پوششی نياز ندارد. یکی ديگر از خواص بسیار خوب آلومینیوم مقاومت به خوردگی است. اکسيد طبيعی که همواره در سطح آلومينيوم وجود دارد مانع و سد بسیار بزرگی در برابر انواع مواد خورنده محسوب می ‌شود.

آلومينيوم فلزی می باشد که آندايز مي ‌شود، يعنی آلومينيوم به عنوان آند قرار گرفته با اعمال جريان الکتريکی، يک لايه اکسيد بر سطح آن ايجاد می ‌شود که ضخامت اين لايه بيشتر از لايه اکسيد طبيعی می باشد

همچنین  به آلومينيوم قابليت رنگ پذيری  نیز می ‌دهد. طی فرایند آندايزينگ مي ‌توان آلومينيوم را به رنگ های زيبايی درآورد و به آن زيبايی و استحکام بخشيد، در نتيجه طرحی زيبا و جذاب توليد می‌ شود که سطح آن به آسانی با آب گرم قابل شتشو است و نياز به هيچ گونه تميزکاری و نگهداری ندارد و به طور طبيعی مقاوم به خوردگي است.

کاربرد هیت سینک آلومینیومی

 

کاربرد هیت سینک آلومینیوم

هیت سینک آلومینیومی برای خنک سازی قطعات و تجهیزاتی که در حین کار بسیار داغ می ‌شوند استفاده می‌ شود. در بسیاری از انواع دستگاه‌ های الکترونیکی و مکانیکی از هیت سینک ها برای دفع گرمای تولید شده توسط آن ها استفاده می‌ کنند.

هیت سینک آلومینیوم چیست

نوعی پروفیل آلومینیوم است که در دستگاه های الکترونیکی برای خنک نگه داشتن قطعات دستگاه استفاده میشود و بر اساس توان انتقال گرمایی و میزان نقاومت گرمایی دسته بندی شده اند.

سخن پایانی

همانگونه که گفته شد هیت سینک ها آلومینیوم برای دفع گرمای دستگاه هایی که گرما تولید می کنند استفاده می شود این کار باعث شود کارایی بهتر آن ها می شود. آلومینیوم پیشرو با ارائه بهترین محصولات آلومینیومی از جمله هیت سینک های آلومینیومی با کیفیت و ضامت می باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 7 =