لوگو آلومینیوم پیشرو
ورق آلومینیوم طرح دار

ورق آلومینیوم طرح دار چیست؟

اواسط قرن بیستم، ورق‌ آلومینیوم طرح‌ دار، جایگزین قَلع شدند و امروزه بسیار در صنایع برودتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ورق‌ ها از انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشند.

آلومینیوم فلزی نرم و سبک اند، اما قوی است. وزن آلومینیوم تقریبا یک سوم فولاد یا مس و در برابر خوردگی هم با دوام و مقاوم است. امروزه در صنعت از آلومینیوم استفاده‌ های بسیاری می ‌شود و بعد از آهن، پرکاربرد ترین فلز در این حوزه شناخته می‌ شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است. ورق‌ آلومینیوم طرح دار یکی از محصولات این فلز است که با ویژگی ‌های آلومینیوم تولید می شود و در دسته ورق ‌های فلزی سبک قرار می‌ گیرد.

ویژگی های ورق آلومینیوم طرح دار

ورق آلومینیوم طرح‌ دار، در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم می باشد، به همین علت، تنها لایه‌ ی بسیار نازکی از آن وارد فرآیند اُکسیداسیون می ‌شود و  حدوداً پنج درصد از آن طی این فرآیند واکنش نشان داده و تیره‌ تر می ‌شود. ورق طرح دار آلومینیوم دارای ویژگی های بسیاری است که عبارتند از:

  1. وزن پایین و سبک
  2. قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  3. شکل‌ پذیری بسیار بالا
  4. ظاهر تمیز و بسیار زیبا

این نوع ورق به دو صورت کلاف (رول) و شیت در بازار موجود می باشد و قیمت آن با توجه به ابعاد و مدلِ مورد نظر، مشخص می‌ شود.

ساخت ورق آلومینیوم طرح دار

مشاهده و خرید انواع پروفیل آلومینیوم

فرایند ساخت ورق آلومینیوم طرح دار

ورق اِمباس آلومینیوم،یک ورق آلومینیوم طرح دار است که طی فرآیند نورد گرم در کارخانه ها، بعد از گذراندن مراحل زیر ساخته می‌ شود. طی این فرآیند، شمش آلومینیوم از بین غلتک ‌هایی با وزن حدود 20 تُن عبور می ‌کند تا طول آن افزایش یابد. شمش، در فرآیند نورد گرم به دمای خیلی بالا می‌ رسد و بعد از آن که به صورت موم درآمد، از زیر غلتک‌ های سنگین رفت و آمد می ‌کند که ضخامت آن کاهش پیدا کند.

این محصول بعد از سرد شدن، از استحکام  بسیار بالایی برخوردار است؛ اما به منظور افزایش خواص آن، درصدی از عناصر و یا آلیاژ ها را به خط تولید اضافه می‌‌ کنند. برای حذف تنش‌ های احتمالی حین انجام فرآیند، لازم می باشد آلومینیوم هنگام گذر از مرحله‌ی نورد گرم، به مقدار کافی کشیده شود.

محصول نهایی به شکل ورق و یا رول، پیچیده شده وارد  بازار می ‌شود. ورق اِمباس در صنایع دکوراسیون و نورپردازی و سایر صنایع وابسته، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

روش نورد سرد به عنوان آخرین مرحله برای تولید بعضی ورق‌ های آلومینیومی به کار می ‌رود، به طور معمول، ورق‌ های آلومینیومی، بیشتر طی  فرآیند نورد گرم تولید می‌ شوند.

ورق آلومینیوم طرح‌ دار، به علت زیبایی، طول عمر بسیار بالا و مقاومت در برابر خوردگی و شرایط جَوّی نا مناسب، بسیار پُرکاربرد و قابل توجه است. استفاده از این نوع ورق که دارای طرح‌ های مختلف لوزی، خطی و ابری است در آینده بیشتر مورد توجه خواهد بود.

انواع ورق آلومینیوم طرح دار

انواع ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم طرح دار از نظر ظاهر، تفاوت و ویژگی ‌های منحصر به فردی دارد، در ادامه علاوه بر توضیح هر یک، به تفاوت آن‌ ها نیز اشاره خواهیم کرد:

ورق آجدار آلومینیوم و کاربرد های آن

از انواع مختلف ورق‌ های آلومینیومی طرح‌ دار می‌ توان  به ورق های آجدار آلومینیوم اشاره کرد. این نوع ورق، به طور معمول برای مصارف تزئینی به کار گرفته می‌ شود و با وجود پوشش سختی که دارد، وزن آن کم است. این ورق، به طور معمول برای کف ‌پوش ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همچنین از دیگر کاربرد های آن می‌ توان به ساخت تابلو های شیب ‌دار یا عمودی اشاره کرد. این تابلو ها به علت تزئینی، امنیتی و ساختاری تولید می‌ شود.

این ورق برای استفاده در سازه‌ های معماری و ساختمان ‌ها و همچنین دکوراسیون و بازسازی ساختمان‌ ها خیلی مناسب است. قیمت آن نیز بسته به کیفیت و کاربرد مورد نظر، می ‌تواند متغییر باشد.

البته کاربرد این ورق ها، تنها به موارد ذکر شده‌ ختم نمی‌ شود به همین علت در ادامه چند نمونه‌ ی دیگر از کاربرد های آن را بیان خواهیم کرد. برای مثال:

  1. در صنایعی مانند مواد خوراکی، گاوداری‌ ها، بیمارستان‌ ها، استخراج معادن و … که کف‌ سازی کارخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  2. در ماشین‌ های آتش ‌نشانی، آمبولانس و جرثقیل ‌ها هم از این ورق‌ های آلومینیومی طرح دار استفاده می‌ کنند.
  3. استفاده در پانل ‌های کفپوش و میله‌ های موجود در اتوبوس‌ ها، ایستگاه‌ ها، ترمینال‌ ها و قطار های درون و برون ‌شهری هم از این ورق ها استفاده می‌ شود.
  4. پیاده‌رو ها در فضای باز و سر پوشیده، پله ‌ها، راه‌پله‌ ها، جرثقیل‌ ها، پل‌ های عابر پیاده و.. هم از این ورق آلومینیوم طرح دار استفاده می ‌کنند.
  5. پانل ‌های عمودی و شیب ‌دار، تزئین فضای باز و سر پوشیده، تریلر های قایق و سایر تریلر ها، ساخت‌ و ساز کشتی و قایق، استخر های شنا، نقاله ‌ها، لوازم جا به ‌جایی مکانیکی، چرخ فلک، چمدان فرودگاهی و تجهیزات مربوط به آن‌ نیز با استفاده از این ورق ها تولید می‌ شود.

دلیل مصرف خیلی زیاد ورق آلومینیومی طرح ‌دار، ظاهر زیبا، طول عمر و دوام بالا می باشد و همین امر سبب شده که در برابر عوامل محیطی مثل، زنگ‌ زدگی و خوردگی مقاوم‌ تر باشد و  هزینه ‌های نگهداری محصولات نهایی کاهش یابد. علاوه بر این موارد با توجه به ویژگی ضد لغزش بودن آن، می ‌توان در مصارف ایمنی، بیشتر از آن استفاده کرد.

ورق امباس آلومینیوم

ورق های اِمباس آلومینیوم به ورقی گفته می‌ شوند که به اصطلاح، یک بُرش و الگو روی آن انجام داده‌ اند و یا به عبارتی، دارای طرح و الگو می باشد.

اِمباس‌کردن ورق های آلومینیومی به این صورت است که پس از اتمام فرآیند نورد گرم، غلتک ‌هایی وجود دارد که این کار (بُرش و اُلگوکِشی) را انجام می‌ دهند و به این دستگاه‌ ها به اصطلاح، دستگاه اِمباس می ‌گویند. این الگو، معمولاً به کمک فشار یا گرما یا هر دو روش در ماده ایجاد می‌ شود. از جمله مواردی که فرآیند اِمباس می‌ تواند روی آن ‌ها انجام شود: چوب، پلاستیک، پارچه، چرم، انواع نایلون و … می باشند.

فرآیند اِمباس، امروزه در بیشتر  صنایع، جایگاه ویژه ‌ای دارد و در آینده‌ ای نه چندان دور، جایگاه ویژه‌ تری هم خواهد داشت. ایجاد الگو، طرح و بُرش با هدف خاص، به خصوص زیبا سازی، همیشه طرفداران خود را دارد. انواع متفاوت ورق‌ های آلومینیومی طرح‌ دار در مدل‌ های مختلف به بازار عرضه می‌ شوند، اما ورق ‌های اِمباس، معمولاً به شکل لوزی و ابری تولید می ‌شوند.

ورق اِمباس آلومینیومی،یک ورق آلومینیوم طرح دار است که معمولاً در تولید کابینت آشپزخانه، دکوراسیون و غیره بسیار کاربرد دارد و به علت خَمش بالا برای مکان ‌هایی که دارای زاویه، انحنا یا قناسی هستند، می‌ تواند خیلی مناسب باشد.

تفاوت انواع ورق آلومینیوم طرح دار

تفاوت بین ورق آلومینیوم امباس و آجدار

ورق های آلومینیوم اِمباس و آجدار از جهات متفاوتی با یکدیگر تفاوت دارند. در این قسمت، به  بررسی تفاوت ها و تشابه های کلی این دو ورق آلومینیوم می پردازیم.

ورق اِمباس و معمولی  از نظر شکل ظاهری، آلیاژ و بعضی کاربرد ها هم با یکدیگر مشابه و در بعضی مشخصات، کاربرد ها و همچنین ویژگی‌ ها متفاوت می باشد. هر دوی این ورق‌ ها به صورت دو در یک (1*2) در بازار موجود هستند.

از دیگر تفاوت ‌های این دو ورق طرح دار آلومینیوم می ‌توان به ضخامت آن‌ ها اشاره کرد.

ورق‌ آلومینیوم طرح ‌دار آجدار، ضخامتی بین ۰/۸ تا ۵ میلی‌ متر دارد.

ورق‌ آلومینیوم طرح‌ دار اِمباس، ضخامتی بین ۰/۳ الی ۱ میلی ‌متر دارد.

علت نازک ‌بودن ورق های  اِمباس‌ شده، رفت و برگشت زیاد غلتک، طی فرآیند نورد است.

در مورد شباهت ها و کاربرد های این دو ورق می ‌توان به صنعت ساختمان‌ سازی و دکوراسیون اشاره کرد. با این که ورق‌ های آلومینیومی آجدار،  پُرکاربرد تر از ورق ‌های اِمباس می باشند، اما در بعضی صنایع، مانند دکوراسیون و گاهی اوقات ساختمان ‌سازی از ورق‌ های طرح دار آلومینیومی امباس، بیشتر استفاده می ‌شود.

از علت های آن می ‌توان به زیبایی بیشتر ورق ‌های طرح دار آلومینیوم اِمباس اشاره کرد اما چون هر دوی آن‌ ها در دکوراسیون و ساختمان‌ سازی کاربرد دارند، از این نظر به یکدیگر شباهت دارند.

سخن پایانی ورق آلومینیوم طرح دار

در این مقاله سعی بر توضیح چیستی، ویژگی، تفاوت و تشایه، انواع و کاربرد های ورق آلومینیوم طرح دار داشتیم. در این بخش پایانی لازم به ذکر است که ورق آلومینیوم طرح دار به دلیل خواص ضد زنگی که دارد بسیار حائز اهمیت می باشد و عمر طولانی آن باعث کاهش هزینه ها می شوند. در آینده به علت ویژگی های بسیار خوب و مطلوب این ورق ها، کارایی آن نیز افزایش خواهد یافت.

3.8/5 - (5 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پانزده =