لوگو آلومینیوم پیشرو
پروفیل کلافی آلومینیوم

پروفیل کلافی آلومینیوم چیست؟

امروزه درب و پنجره آلومینیومی در ساختمان یکی از کالا های بسیار مهم محسوب می‌ شود که به دلیل خواص فیزیکی و امتیازاتی که در این محصول وجود دارد استقبال  زیادی از آن می ‌شود.  برای ساخت قاب پنجره ها از پروفیل کلافی آلومینیوم استفاده می کنند که بسیار سبک و ظاهری زیبا دارد.

به طور کلی پروفیل به معنای مقطعی با طول اندازه معین می باشد،  که دارای انواع متفاوتی است. پروفیل کلافی نیز یک نوع از این پروفیل ها است که گرم نورد بوده و از ورق های سیاه تولید می شود. این پروفیل در بخش های داخلی و خارجی ساختمان مثل ساخت چهار چوب و یا تیر آهن کاربرد زیادی دارد.

انواع پروفیل کلافی آلومینیوم

پروفیل کلافی آلومینیوم انواع زیادی دارد که عبارتند از:

  1.  پروفیل کلافی آلومینیوم ساخت و ساز: این پروفیل های آلومینیوم بر خلاف وزن سبکی که دارند، خمش و سختی پیچشی زیادی دارند. از این نوع پروفیل آلومینیوم در ساخت قاب های پنل خورشیدی، سازه هایی برای پلتفرم های کاری و غیره استفاده می شود.
  2. پروفیل آلومینیوم معماری: سطح تمام شده پروفیل برای این کاربری ها بسیار اهمیت دارد. کاربرد پروفیل های معماری برای ساخت قاب بندی پنجره، درب ها و دیوار های پرده ای می‌ باشد.
  3. پروفیل آلومینیوم صنعتی: پروفیل های آلومینیوم صنعتی در موارد زیادی که سختی یا سطح کیفیت بالا مد نظر نیست مورد استفاده قرار می گیرد. اما ترکیب آن ها با ویژگی های سایر مواد همانند قابلیت هدایت یا رسانایی، طیف وسیعی از کاربری های این پروفیل در صنعت را ارائه می‌ دهد. به عنوان مثال: سیستم های کانال کابلی، سینک های حرارتی، تهویه مطبوع، کابینت و مبلمان و غیره.

انواع پروفیل کلافی آلومینیوم

مواد اولیه تولید پروفیل کلافی آلومینیوم

مواد اولیه تولید پروفیل کلافی آلومینیوم، بیلت آلومینیوم می ‌باشد که تحت فشار خیلی بالا و با درجه حرارت مناسب قرار داده ، سپس آن را از میان قالب های مخصوص حرکت داده و بدین ترتیب ماده اولیه شکل می گیرد و به اشکال مورد نظر تبدیل می گردد.

همچنین به علت اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم, ماده اولیه کاملاً تغییر شکل پیدا می کند و در نهایت پروفیل آلومینیوم تولید می شود.

ابعاد پروفیل آلومینیوم در بازار

با در نظر گرفتن نوع کاربرد، پروفیل کلافی آلومینیوم در سایز ها و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌ شوند. از معیار ها و سایز های آن، ضخامت یا گوشت پروفیل از مهم ترین پارامتر ها به حساب می‌ آیند و به طور معمول قوطی و پروفیل هایی با ضخامت بین 0.5 تا 1.5 از دسته پروفیل های سبک و مبلی محسوب می شوند.

قابل ذکر است، به طور کلی پروفیل کلافی آلومینیوم به سه صورت مقاطع عمومی، مقاطع اختصاصی، مقاطع صنعتی در بازار وجود دارد.

پروفیل کلافی آلومینیوم چیست؟

تولید پروفیل کلافی آلومینیوم

فرایند تولید پروفیل کلافی آلومینیوم به طور عمده از طریق روش اکستروژن انجام می‌ شود. روشی که در تولید آن به کار می‌ رود نسبت به سایر روش ها جدید تر می باشد و همین موضوع سبب افزایش کیفیت و عملکرد این پروفیل در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساختمان سازی می ‌شود.

اکسترود به فرایندی گفته می شود که در آن آلومینیوم تغییر شکل می دهد بدین ترتیب که ابتدا بلوک فلزی (بیلت) نیمه خمیری آلومینیوم در نتیجه فشاری که به آن وارد می شود از میان قالبی که سطح مقطعی متفاوت و کوچک تر دارد عبور کرده و شکل جدیدی به خود می گیرد.

تولید اکستروژن به وسیله فشرده شدن غیر مستقیم به دست می آید. هنگام تماس بیلت با محفظه قالب انرژی نسبتاً بالایی بکار می رود تا این فشرده سازی انجام شود. در این روند تماس بیلت با محفظه قالب با چنین فشاری، درصد اینکه سطح بیلت جدا شود بسیار کم می شود.

اکستروژن آلومینیوم یکی از گزینه  های مهم در روند شکسته شده ساختار ظاهری بلوک فلزی (بیلت) آلومینیم است و علت آن تحت فشار قرار گرفتن بلیت می باشد. تولید پروفیل اکستروژن با توجه به نوع آلیاژ آن و پروسه انجام عملیات به دو روش سرد و گرم انجام می‌ شود در اکستروژن گرم برای تسهیل روند شکل گیری بیلت پلاستیک از پیش گرم می ‌شود.

دستگاه های تولید کننده پروفیل کلافی آلومینیوم شامل موارد زیر است:

  • کوره پیش گرم بیلت
  • کوره پیش گرم قالب
  • پرس اکستروژن
  • میز جلو
  • اره گرم بر
  • میز کشش
  • میز بافر
  • خط استرج
  • میز برش سرد
  • کوره پیر سختی
  • کوره محلول سازی
  • کوره سودکاری

نقش نورد سرد در تولید پروفیل کلافی آلومینیوم چیست؟

پروسه نورد سرد معمولاً با هدف تغییر شکل دلخواه پروفیل‌ هایی که توسط نورد گرم تولید شده‌ اند، انجام می‌ شود. پروسه نورد سرد برای کاهش ضخامت ورقه ‌های پروفیل و اصلاح ابعاد مورد نظر در مراحل نهایی تولید پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبب صافی لبه‌ ها می ‌شود. پروسه نورد سرد که در دمای اتاق و بیشتر تا 200 درجه سانتی ‌گراد انجام می‌ شود، انحنای ورقه‌ های پروفیل که در اثر چرخانده شدن در بین غلتک‌ ها ایجاد شده را برطرف می‌ کند تا همه ‌چیز همان‌طور که برنامه‌ ریزی شده است، پیش برود.

مهم ‌ترین نکته در رابطه با قیمت‌گذاری پروفیل کلافی آلومینیوم چیست؟

قیمت‌ گذاری پروفیل‌ های کلافی معمولاً با توجه به وزن آن‌ ها محاسبه می ‌گردد؛ هر پروفیل استاندارد 6 متری هم در حالت کلی، وزنی برابر با 14 کیلوگرم دارد. البته یکی دیگر از عواملی که در قیمت‌ گذاری پروفیل ‌ها مخصوصاً از نوع یک ‌لبه یا کلافی تاثیر دارد، جنس ورقه ‌های آن‌ ها است؛ همان‌ طور که گفته بودیم، پروفیل ‌های کلافی به جز فولاد کربن، از انواع دیگر از جمله آلومینیوم و یا گالوانیزه نیز ساخته می‌ شوند.

پروفیل کلافی آلومینیوم چه کاربردهایی دارد؟

پروفیل کلافی آلومینیوم یا همان پروفیل 507  در بیشتر صنایع و تجهیزات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد؛ مهم‌ ترین صنعتی که این نوع از پروفیل خیلی مورد استقبال قرار می‌ گیرد، ساختمان‌ سازی و ساخت تخت خواب‌ های فلزی می باشد. اما لیست کامل کاربرد های پروفیل کلافی چیست؟ ما سعی کردیم تا در ادامه این بخش، لیستی بلند بالا از انواع کاربرد های پروفیل کلافی یا پروفیل تک لبه را در اختیار شما قرار بدهیم.

  1. ساخت در و پنجره؛ با توجه به جنس پروفیل کلافی آلومینیوم، جنس در و پنجره‌ ها نیز تعیین می‌ شوند.
  2. ساختن انواع نرده ‌های فلزی در ساختمان‌ ها
  3. صنعت خودرو سازی
  4. ساختن اسکلت فلزی و ستون ‌های ساختمانی
  5. ساخت چهار چوب‌ های فلزی
  6. ساختن شاسی ماشین‌ های بزرگ و صنعتی مانند تریلی و نفت ‌کش‌ ها
  7. استحکام پایه ‌های میز و انواع میز و صندلی
  8. ساختن کرکره‌ ها
  9. شکل‌ دهی سقف‌ ساختمان‌ های صنعتی مانند ساخت سقف سوله‌ های بزرگ
  10. ساخت تخت خواب‌ های فلزی
  11. ساخت مبلمان های فلزی
  12. ساخت محافظ‌ و نرده‌ های فلزی برای مراکز عمومی و خصوصی مانند پارک ‌ها و دانشگاه‌ ها

قیمت پروفیل کلافی آلومینیوم

مزایا و معایب پروفیل کلافی آلومینیوم

بدیهی است که پروفیل‌ های کلافی نیز همانند بسیاری از ابزار، لوازم و سازه‌ های دیگر دارای مزایا و معایب خاصی می باشند. برای مثال فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل کلافی و فریت می ‌تواند نقش مهمی را در مزیت یا ایراد این نوع پروفیل‌ ها ایجاد کند؛ اما مهم‌ ترین مزیت و عیب پروفیل کلافی آلومینیوم چیست؟  فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل و فریت چگونه سبب مزیت یا عیب این نوع مقاطع فولادی می‌ شود؟ جدول زیر، به درک درست از این موضوع مهم کمک می ‌کند.

مزایا

  1. بهترین گزینه برای شکل دهی به سازه های ساختمانی است.
  2. گزینه ای مناسب برای تامین استحکام ستون های ساختمانی است.
  3. با کاهش فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل و فریت می توان سرعت تولید را نسبت به سایر روش های دیگر افزایش داد.

معایب

  1. متغییر بودن قیمت
  2. کاهش سرعت در پروسه تولید به دلیل فاصله هوایی، بین ایندکتور پروفیل و فریت
  3. عدم دقت کافی در ماشین کاری و عملیات حرارتی در فرایند تولید

سخن پایانی پروفیل کلافی آلومینیوم

در مطلب فوق به طور کامل بر چیستی پروفیل کلافی آلومینیوم پرداخته شد و متوجه شدیم که این نوع از پروفیل کاربرد های زیادی در ساخت و ساز، اتوموبیل سازی و.. دارد. همچنین به معایب و مزایای پروفیل کلافی آلومینیوم  و فرایند تولید آن نیز پرداخته شد.

4.3/5 - (7 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =